الخميس، 6 أكتوبر 2011

نولا كاب كيك..!

صناعة الحلويات منتشرة للغاية في القاهرة ومعظم المدن المصرية..وظهرت مؤخرا الكثير من سلاسل مطاعم الحلويات تألق منها البعض وفشل البعض..وان كان الكتير مننا بيحب جدا الحلويات والحمد لله برضه مابنتخنش..!

وانا من محبي الحلويات وخاصة الغربي منها وماليش تقل على الانواع الشرقية الا مارحم ربي وساعة المزاج فقط لاغير.

انا تقريبا باكل كل انواع الكيك ومشتقاته خاصة الشوكولاته منها..وانواع تانية من الحلويات هاتكلم عنه ان شاء الله في مرات قادمة.

من فترة وانا على تويتر اكتشفت مكان لتصنيع نوع جديد من الحلويات الغربية في القاهرة..لا ولما سألت عنه لقيت ناس كتير اوي بتشكر فيه..اللي شدني اكتر فيه انه بيعمل نوع مش بيتعمل كتير في الحلويات الغربية وكمان الانواع اللي بيعملها منه صورها حلوة جدا على النت..وانا من محبي التجارب.

المكان ده بيعمل كاب كيك Cupcakes ..بيني وبينكم الفكرة شدتني جدا..لان انا اتعودت اوي اوي على الجاتوه والتورت وكل انواع الشوكلات كيك والانواع التانية من الحلويات الغربية..وانا بارحب جدا بأي تغيير.

المكان هو Nola Cupcakes الموجود في الزمالك.

نولا موجود في شارع البرازيل في الزمالك..وانا باروح الزمالك تقريبا فقط للتوجه لساقية الصاوي فمعرفتي بالزمالك قليلة اوي..اول حاجة فكرت فيها عشان اعرف المكان بالتفصيل هو سؤال المسئول عن اكاونت نولا على تويتر، وانا كنت لاحظت ان المسئول عن الاكاونت تقريبا بيرد على كل اللي بيسأله،فأنا قررت اسأله انا كمان..وجالي الرد يمكن في فترة صغيرة وبالتفصيل..وانا احيي فيهم ده جدا..انا باسمي ده الدعم الفني..زيه بالظبط زي الدعم الفني بتاع شركات النت..الا ان دعم نولا الاونلاين كان سريع وفعال!

العنوان سهل جدا..اي حد متوجه للزمالك من كوبري 26 يوليو،ينزل من الكوبري في شارع 26 يوليو بعد من 200-300 متر هتلاقي بنزينة على يمينك..البنزينة دي على ناصية شارع البرازيل..ونولا كاب كيك هو تاني او تالت محل على ايدك الشمال في شارع البرازيل..وعنوانه تفصيلا..4 شارع البرازيل-الزمالك.

المحل ليه جو مخصوص وسلوجان مخصوص ظريف..

تدخل المكان تلاقي على ايدك الشمال مكان عرض الكاب كيك وواقف فيه الموظف المخصص لخدمتك..الموظف الواقف لابس يونيفورم شكله ظريف جدا بس في حاجة لفتت انتباهي انه مفيش Name Tag ،سوري..يمكن ناس كتير تقولي ايه التفاهة دي بس انا باهتم ساعات بحاجات صغيرة..انا دايما باحب اعرف اسم اللي باتكلم معاه..حتى لداعي الالفة..بس دي نقطة انا ماهتمتش بيها اوي..

على ايدك اليمين موجود ترابيزتين من النوع العالي وليهم الكراسي الخاصة بيهم..ترابيزتين باستايل المكان وشكلهم كمان مميز اوي..ولكل واحدة الاضاءة بتاعتها..شكلهم ظريف.

في اخر المكان على اليمين بعد الترابيزات موجود سلم ابيض من النوع الحلزوني..بصراحة نسيت اسأل هو ده لمكان قاعدة فوق غير اللي تحت ولا ده لمكان صناعة الكاب كيك..فاتت عليا واعترف..بس اتمنى انه يكون مكان مخصص لقعدة تانية غير اللي تحت لان تحت ترابيزتين بس..واتمنى يكون المكان اوسع من كده.

المهم..،

انا وانا رايح في بالي اصلا اطلب كاب كيك شوكولات..الكاب كيك المعروض بصراحة كان فيه انواع مغرية جدا.. الانواع اللي انا شفتها..شوكولاته،موز،جزر،جزر بعين الجمل او الجوز مش عارف – ولا يمكن هما الاتنين حاجة واحدة !- ،مارون جلاسيه ، شوكولاته بالنوتيلا وتويكس – واااو ! - ، فانيلا وانواع مختلفة من الوان الفانيلا، بلوبيري ، زبدة الفول السوداني و Sprinkeld Chocolate .

كمان لقيت ميني كاب كيك..كاب كيك صغير وتقريبا بنفس انواع الحجم العادي..شكله صغير وظريف..والنوع اللي انا جربته منه كان Oreo’s mini ودي انا اخدتها وانا هناك في المحل..بصراحة طعمها رهيييب..!!!

انا كان في بالي اخد انواع من الكاب كيك للبيت عشان اجربه انا وزوجتي..زوجتي من محبي الفراولة..وانا مالقيتش فراولة..!! زعلت اوي،بس لقيت فانيلا لونها بينك فقلت اخد منها لانها اقرب نوع للفراولة..واخدت فانيلا عادية واتنين شوكولاته وواحدة شوكولاته Sprinkles ..اخدت في الاخر 6 قطع.

عندهم هناك انواع كتيرة من العلب الTake away ، 4و6و12 وعلب اكبر كمان للطلبيات الخاصة॥والعلب مصممة حلو اوي بصراحة..ومصممة مخصوص عشان تاخد الكاب كيك كلها بحيث انها ماتتحركش من مكانها..ودي حلوة اوي للي بياخدها مسافات بعيدة عشان ماتتقلبش بقى وتبقى العملية كلها باظت..لازم احييهم عليها بصراحة।كمان العلبة نفسها شكلها حلو اوي وواخدة نفس ثيم المكان..وكمان الشنطة اللي شلت فيها العلبة..حلوة جدا وليها نفس شكل العلبة والثيم بتاع المكان..التركيبة كلها على بعض كويسة وفخمة.

نيحي بقى لمرحلة التذوق..

نولا كاب كيك تعتبر من احسن انواع الكيك اللي انا اكلتها..!

كل الانواع اللي انا دقتها كانت حلوة جدا جدا..الشوكولاته بنوعيها والفانيلا بنوعيها والاوريو كمان..ميزتها انها فريش..

ماقدرش انكر ان في انواع تانية من الكيك كان نفسي ادوقها خاصة النوتيلا مع تويكس..يعني هما بصراحة اختاروا النوعين اللي انا باحبهم من الشوكولاته وعملوا ليها كاب كيك..! وكمان بيقولوا ان في شوكولاته توبليرون بيضاء White Toblerone ..افتكر هاتكون حلوة جدا..انواع الكيك عندهم كتير ومهما كان ذوقك،افتكر هاتلاقي اللي يعجبك هناك..!

نولا كمان بتقدم انواع مختلفة من المشروبات..اسبرسو ولبن بارد وسخن وكمان انواع مختلفة من الشاي..بس انا ماجربتش حاجة منهم..الكلام ده انا جايبه من الموقع بتاعهم.

بالنسبة للاسعار..سعر الكاب كيك الواحدة يتراوح بين 8.5 ل 15 جنيه حسب النوع..وانا شايف انه سعر جيد جدا خاصة ان واحدة ممكن تكون كفاية لكتير بس مش ليا انا بصراحة..! والاوردر بتاعي كان 6 قطع ب 62 جنيه..بصراحة السعر مناسب للكمية والجودة.

نولا كاب كيك تعتبر من انواع الكيك الجيدة جدا وتقترب من الامتياز في رأيي..وكمان انصح أي حد يجربها انه ياكلها في نولا نفسها..لانها ساعة لما تكون في المحل نفسه بتكون محفوظة في درجة حرارة مناسبة جدا للاكل..وكمان لو اخدتها بره في احتمال كبير جدا تسيح زي ما حصل معايا..!

نولا ليهم ديليفري لاي مكان في الزمالك واماكن تانية في وسط البلد على حسب الموقع الرسمي بتاعهم.. وهما مالهمش فروع حاليا في أي مكان في القاهرة غير الزمالك..واتمنى جديا يفتحوا فروع في اماكن تانية مع الاحتفاظ بنفس درجة الجودة اللي بتتقدم في فرع الزمالك..ويابخت اهل الزمالك بنولا.. انا لو كنت هناك افتكر كانت هاتبقى ال dessert اليومية هناك..بس انا جديا لما انزل الساقية في أي يوم اكيد هاعدي على نولا واخد كاب كيك هناك..تجربة ممتازة انصح بيها بشدة.

- موقع نولا على الانترنت : http://www.nolabakery.com

- تويتر : @NOLACupcakes

- فيسبوك : http://www.facebook.com/NOLACupcakesEgypt

وطبعا ممكن في اي وقت تدخل على اي من المواقع اللي فوق دي وهاتشوف صور كتير جدا للمكان وانواع الكاب كيك

وكمان،ممكن تسألهم عن أي حاجة انت عايزها سواء على تويتر او فيسبوك..بيردوا على طول..!

التدوينة في نقط سريعة :

- النظافة : جيدة جدا . 4/5

- قائمة الاكل : متنوعة الى حد كبير . 4.5/5 *ملحوظة : اتمنى اضافة الفراولة للقائمة..!

- السعر : جيد جيدا. 4/5

- الطعام المقدم : ممتاز . 5/5

- مستوى الخدمة وسرعة تقديم الطلب : 5/5

*ملحوظة II : في فترة وجودي في المكان مالقيتش Suggestion box..مهم جدا لمكان لسه في البداية عشان يعرف آراء الناس بصورة اكبر وأشمل. يمكن يكون موجود بس انا ما اخدتش بالي منه لان زيارتي كانت قصيرة جدا.كمان هما بيهتموا بالردود جدا سواء على تويتر او فيسبوك،بس وجود ال Suggestion box في المكان نفسه ليه طعم تاني.

Follow me on Twitter if interested : keldeeb

هناك 5 تعليقات:

  1. تدوينة رائعة يا كيمو ..
    والحقيقة رغم اني من محبي الزمالك كمنقطة ..
    وذهابي هناك هناك بشكل دوري وافضل السير علي الأقدام ..
    إلا إنني لم ألحظ نولا ..
    التجربة ذاتها جديدة كذا المنتج .. - وإن كنت لا أحب الكب كيك - :)
    أفضل السينابون أكثر ورائحة القرفة تخلب لبي ..
    وعندي استعداد اقيم بالمحل للأبد :)
    سأنتظر تجربتك الشخصية عن سينابون قريباً إن شاء الله .
    وتقديراً لرأيك سأزور نولا قريباً إن شاء الله .

    ردحذف
  2. ممتاز يا كيمو انا من زمان نفسي اعمل بلوج نقد طعام بس انت سبقتني :)) عموما عجبني عرضك وموضوعيتك واحب احييك واتمنى ان المدونه بتاعتك تنتشر
    انا بحب نولا جدا والمره الجايه ابقى دوق (التيراميسو) والرد فيلفت
    سلمى

    ردحذف
  3. @moataz
    صديق البلوج العزيز..افتكر مفيش حد مابيحبش الزمالك..مكان جميل وهادئ..وانا زيك تمام،احب اتمشى هناك..وانا كمان وصفتلك بالتفصيل مكان نولا..ابقى جرب وقولي رأيك..!
    السينابون جميل جدا جدا..وان كنت انا قلت اني مش هاعمل ريفيو على سلاسل المطاعم..بس عشان خاطرك في مرة من المرات هاعمل ريفيو عنه..
    شووكرا شوكرا شكرا..!

    ردحذف
  4. @سلمى
    شكل الريد فيلفيت اصلا حلو جدا بس للاسف ماكنش موجود يوم ما انا كنت هناك..المرة الجاية ان شاء الله..
    شكرا جدا على الرد واتمنى تكوني متابعة للمدونة على طول..

    ردحذف


  5. Also visit my web page; seo for lawyers

    ردحذف